Naša špičková zostava v podobe stĺpových reproduktorov Focal Scala Utopia III EVO, elektroniky v podaní T+A MP 3100 HV, PA 3100 HV a kabeláže WireWorld, ktorú ste mali taktiež možnosť si vypočuť aj na tohtoročnej výstave sa dostala na úvodnú stránku magazínu High&Style, ktorý o našej zostave priniesol obsiahlu recenziu. Recenziu si môžete teraz prečítať všetci, ktorým sa do rúk nedostalo jesenné číslo magazínu High&Style.
Tak to máme 26 kg + 38 kg + 2 x 85 kg… Celkovo to je úctyhodných 234 kg. Nie, to nie je denná bilancia zberných surovín, ale súčet hmotností luxusnej audiozostavy, za ktorou sa oplatilo precestovať niekoľko stoviek kilometrov. Tvorcami trojice, ktorá sa stala predmetom nášho záujmu, sú dve dobre známe audiofilské spoločnosti, ktorých produkty sa už viackrát objavili aj na našich stránkach.
T+A MP 3100 HV
R Prvou je nemecká highendová firma T+A. Z bohatej ponuky sme mali k dispozícii novinky – integrovaný zosilňovač PA 3100 HV a multimediálny SACD prehrávač MP 3100 HV. Partnerkami silnej nemeckej dvojice boli reprosústavy z dielne renomovaného francúzskeho výrobcu Focal s názvom Utopia Scala Evo. T+A a jej vysoké napätie Séria HV (High Voltage Technology) stojí na absolútnom vrchole nemeckej highendovej značky. S jej výrobou začalo T+A v roku 2013 a zúročilo v nej skúsenosti získané počas tridsiatich rokov činnosti. Cieľom konceptu HV bolo zostrojiť referenčnú triedu audio- komponentov bez akýchkoľvek kompromisov. Séria je veľmi početná, zahŕňa celkovo deväť komponentov (predzosilňovač, integrované zosilňovače, koncové stupne, diskové a sieťové prehrávače, sieťový zdroj...) Pôvodné komponenty série spoznáte podľa „tritisícky“ v modelovom označení, novšie pridali do názvu stovečku navyše. Či uvidíte komponenty HV série v striebornej alebo titánovej verzii, už prvý pohľad na ne je uchvacujúci. V T+A sa dizajn komponentov HV série snažili čo najviac zjednotiť, takže viac komponentov usporiadaných nad sebou či vedľa seba skvelý dojem ešte zvýrazňuje. Mohutný čelný panel obsahuje symetricky rozložené dva otočné kovové ovládače ozdobené po obvode jemnou lesklou fazetou. Funkcia otočných ovládačov vždy vyplýva z podstaty samotného prístroja. Ostatné funkcie sú ovládateľné pomocou dotykových senzorov na displeji. Tam, kde je to len trochu možné, je hlavným konštrukčným materiálom hliník. Samotné šasi je vyrobené z masívnych hliníkových platní pospájaných hliníkovými profilmi. Aj čelné panely oboch prebádaných komponentov sú zo 40 mm hrubého hliníka. Veď aj učebnice hovoria, že hliník je paramagnetický materiál a zabraňuje vzniku nežiaducich magnetických polí. Zároveň dokáže odtieniť polia elektrické. V strede panelu majú komponenty rozmerný displej, ktorý opäť poskytuje príslušné informácie podľa druhu prístroja. Keď si nechcete displej zašpiniť prstami, máte k dispozícii štýlové diaľkové ovládače, resp. aplikáciu na ovládanie komponentov mobilnými zariadeniami. Všetky diely šasi sú zmontované s maximálnym zmyslom pre detail. Skelet oboch prístrojov je nekompromisne tuhý – napokon 26 kg na player a 36 kg na zosilňovač o tom svedčia.V obvodovom zapojení všetkých komponentov série sa využíva koncept „dual mono“.Signál každého kanálu je dôsledne oddelený, zapojenie je symetrické a úplne identické. Názov série (HV = High Voltage Technologie) vychádza z faktu, že celý modelový rad HV spracovávajú vstupné signály pri oveľa vyšších hodnotách napätia, ako je obvyklé, aj vrátane všetkých prehrávačov. Dosahuje sa tým vysoká linearita signálu a malé skreslenie. Pri spracovaní digitálnych signálov z ľubovoľných digitálnych zdrojov sú využité najnovšie technológie podporujúce spracovanie širokého spektra formátov v tom aktuálne najvyššom rozlíšení.



Multimediálny SACD prehrávač MP 3100 HV. Je priamym pokračovateľom predchodcu MP 3000 HV. Označenie „multimediálny“ je naozaj oprávnené. Tento všeumelec obsahuje SACD/CD mechaniku, tunery FM, FM HD a DAB+. Prehrá súbory z úložísk pripojených cez USB, ale i cez Bluetooth. Dokáže prehrávať stream s vysokým rozlíšením zo služieb ako Deezer, Quobuz či Tidal. Samozrejmosťou sú internetové rádiá a prehrávanie audiosúborov z rôznych úložísk pripojených k prístroju priamo alebo v domácej sieti. Pre mnohých je záznam uložený na diskových nosičoch už prežitkom. Stále je však dosť aj tých, ktorí vlastnia rozsiahlu zbierku konzerv tohto typu. Pre nich vyvinuli v T+A úplne novú mechaniku, ktorej skelet je tvorený robustným hliníkovým odliatkom. Disk sa umiestňuje na masívny plastový odliatok so špeciálnou povrchovou úpravou. Vozík mechaniky sa posúva v presných dráhach z ušľachtilej ocele. Celá mechanika je trojbodovo uchytená tak, aby sa rezonancie z nej neprenášali na ostatné časti prehrávača. Kovové puzdro dôsledne odtieňuje čítaciu mechaniku od elektrických obvodov prehrávača. Na čítanie diskov používa prehrávač dvojitý laser pre SACD a CD nosiče. Kódovanie SACD a CD nosičov je diametrálne odlišné, preto musí prehrávač MP 3100 HV zvládnuť signál kódovaný v PCM (Pulse Code Modulation) pre CD, ale i v DSD (Direct Stream Digital) pre Super Audio CD. Pri PCM sa signál spracováva dvojitým diferenciálnym digitálno-analógovým prevodníkom so štvoricou 32-bitových prevodníkov Sigma Delta na kanál. Pri DSD využíva prevodník T+A – True – 1-bit, ktorý potenciálne dokáže spracovať signály DSD až s 512-krát vyššou vzorkovacou frekvenciou ako pri CD. Prevodníky neslúžia iba na spracovanie signálov diskového prehrávača. Prúdia nimi aj dáta z ostatných digitálnych zdrojov. Do playera sa dostávajú cez celú batériu vstupov umiestnených na zadnom paneli playera. Pre používateľa je k dispozícii aj jeden USB vstup na prednom paneli. Analógovými a digitálnymi výstupmi v T+A takisto nešetrili. Konektivita prehrávača je jednoducho skvelá.
Mimoriadnu pozornosť venuje T+A odstráneniu tzv. jitteru. Jitter vzniká v audiozariadeniach pri čítaní dát, a to napr. pri čítaní stopy na CD pri presune čítacej hlavy lasera. Niekedy môže týmto spôsobom vzniknúť nežiaduce zdvojenie načítania dát. V oboch prípadoch však jitter treba odstrániť skôr, ako sa dostane do digitálno-analógového prevodníka. T+A sa snaží jitteru predísť už kvalitnou čítacou mechanikou, ale i nasledujúcim dvojstupňovým spracovaním signálu v obvodoch generujúcich veľmi presný hodinový signál. Tie potom (ak je to potrebné) úplne nahradia pôvodný hodinový signál z vonkajšieho zdroja interným hodinovým signálom. Na jeho generovanie slúžia veľmi presné kryštálové oscilátory. Takýmto spôsobom je možné jitter prakticky eliminovať. Uvedený postup sa využíva aj pri rekonštrukcii hodinového signálu z ostatných digitálnych zdrojov. Opísanie všetkých technických vychytávok MP 3100 HV určite prekračuje rozsah tohto článku, podobne ako schopnosti tohto playera prekonávajú mnoho konkurentov. Svedčí o tom aj absolútne ohodnotenie v niektorých zahraničných odborných časopisoch.
T+A PA 3100 HV
Integrovaný zosilňovač T+A PA 3100 HV Nový integrovaný zosilňovač PA 3100 HV sa už na prvý pohľad líši od svojho predchodcu dvojicou ručičkových prístrojov, ktoré logaritmicky zobrazujú aktuálny výkon kanálov vo wattoch. Okrem toho však plnia aj estetickú funkciu. Aspoň ja som vždy túžil po zosilňovači s dvomi poskakujúcimi „stieračmi“. Druhou výraznou novinkou oproti PA 3000 HV je možnosť dvojakého napájania prístroja elektrickou energiou. Okrem klasického kŕmenia z bežnej elektrickej zásuvky je možné napájať zosilňovač aj zo sieťovej práčky (zdroja) PS 3000 HV. Externý sieťový zdroj po pripojení napája iba koncové zosilňovače, napájanie ostatných obvodov naďalej zostáva v réžii zosilňovača.


Prínos PS 3000 HV sme zatiaľ v praxi posúdiť nemohli, objemná krabica čerstvo pristála v posluchovke práve počas testovania. Určite však bude k dispozícii na blížiacej sa výstave. Inak koncepcia zosilňovača zapadá do filozofie HV série. Konštrukcia je teda prísne symetrická a kanály sú od seba dôsledne separované. Signály vstupujúce do predzosilňovača prechádzajú do vysokonapäťovej sekcie predzosilňovača, ktorá je umiestnená v hornej časti šasi. Spracovanie signálu pri vyšších hodnotách napätia prináša zníženie skreslenia, na druhej strane je nutné tieto obvody dôslednejšie oddeliť od ostatných kvôli silnejším elektrickým a magnetickým poliam. V T+A nenechali nič na náhodu a na odizolovanie použili až 10 mm hrubú hliníkovú platňu. Vysokonapäťový stupeň predzosilňovača je navyše úplne galvanicky oddelený. Regulácia hlasitosti je zabezpečená kaskádou presných rezistorov a relé s pozlátenými kontaktmi. Ostatné obvody sú situované v spodnej časti zosilňovača. O napájanie sa stará mohutný 1000 W toroidný transformátor s nízkym rozptylom magnetického poľa. O tienenie sa stará hliníková kapsula, v ktorej je transformátor umiestnený. Filtračné kondenzátory majú celkovú kapacitu až 120 000 μF. Koncové tranzistory sú chladené masívnymi hliníkovými chladičmi so špeciálnym profilom. Menovitý výkon zosilňovača je 2 x 500 W na kanál do 4 Ω záťaže, resp. 2 x 300 W do záťaže s impedanciou 8 Ω. Konektivita zosilňovača je opäť vyčerpávajúca. Do zosilňovača je možné priviesť vstupný signál buď cez štvoricu symetrických XLR vstupov, alebo sedmičku nesymetrických RCA (CINCH) vstupov. Zosilňovač je vybavený nahrávacou slučkou a pre-out výstupmi XLR, resp. RCA z predzosilňovača. Nechýba ani výstup na slúchadlá. Zosilňovač je možné obsluhovať manuálne kombináciou obligátnych otočných ovládačov a dotykových tlačidiel, resp. priloženým diaľkovým ovládačom. Celý stroj je riadený procesorom, ktorý umožňuje korekciu rôznych parametrov. Zosilňovač tak možno individuálne prispôsobiť potrebám používateľa.
Focla Scala Utopia Evo
Reprosústavy Focal Scala Utopia Evo Žiadny prehrávač sa nezaobíde bez zosilňovača a ten zas bez reprosústav. Tie pretavia prácu celého audioreťazca do výslednej podoby. Vzhľadom na majestátnosť opísaných komponentov to nemôžu byť reprosústavy hocijaké. V našom prípade sa tejto úlohy úspešne zhostili reprosústavy Focal Scala Utopia Evo. Tie naše boli v elegantnom čiernom laku, ale vyrábajú sa aj v bielom, šedom, modrom a zelenom metalickom laku. Séria Utopia začala svoju úspešnú púť v roku 1996 a v súčasnosti je na trhu už jej tretia generácia s prívlastkom Evo. Naznačuje, že Utopia pokročila o ďalší krok vo svojej evolúcii dopredu. Reprosústavy Focal Utopia využívajú, samozrejme, to najlepšie, čo francúzsky Focal (JMLab) za takmer štyridsať rokov svojej činnosti vyprodukoval. Tu je rýchly prehľad niektorých patentovaných technológií využitých pri meničoch v sérii Utopia III, a teda aj pri Scala Evo: – TMD (Tuned Mass Damper) – špeciálna konštrukcia závesu membrány stredového reproduktora. K závesu je pridaná dodatočná záťaž v podobe rúrkovitých krúžkov po obvode závesu. Eliminujú deformáciu závesu pri kritických rezonančných frekvenciách vznikajúcich pri reprodukcii stredných kmitočtov. – Technológia NIC (Neutral Inductance Circuit) – spočíva v doplnení magnetu meniča o Faradayov prstenec, v ktorom sa indukujú prúdy stabilizujúce magnetické pole. Eliminujú tak jeho zmeny vznikajúce pri pohybe kmitacej cievky, zmene intenzity a frekvencie prúdov v kmitacej cievke. – Membrána „W“ – 3. generácia špeciálnej sendvičovej technológie membrán, ktoré sú mimoriadne pevné a ľahké. Ich typická šedá farba je poznávacím znakom Focalu. Presný tvar je dosiahnutý vyrezávaním membrány pomocou lasera. – IAL2™ (Infinity Acoustic Loading) – patentovaná invertovaná kupolka výškového meniča zhotovená z čistého berýlia. Vďaka opačne otočenej kupolke má väčší vyžarovací uhol. Reprodukuje vysoké kmitočty až do 40 kHz. – Power Flower™ Magnet – magnet tvaru kvetinky, vytvárajúci optimálne magnetické pole v okolí kmitacej cievky. Scala Utopia Evo sú najmenším modelom topsérie Focalu – Utopia III. Najmenším, ale nie malým. Rozmery sústavy sú (v x š x h) 1 247 mm x 393 mm x 670 mm. Hmotnosť jednej reprosústavy je úctyhodných 85 kg, čo môže spôsobiť isté trápenie pri prvotnej manipulácii s týmito dizajnovými skvostmi. Ďalej vám však budú Scala Utopia Evo spôsobovať už len radosť.Reprosústavy sú už na prvý pohľad trojpásmové, so zreteľne oddelenými sekciami jednotlivých pásiem. Každý menič má svoj vlastný pracovný priestor. V hornej časti je umiestnený 165 mm stredový reproduktor, v strednej časti sa nachádza výškový menič s priemerom 27 mm. Spodný basový menič má priemer 270 mm. Jednotlivé meniče sú vďaka lomenému tvaru ozvučnice smerované priamo na poslucháča. Vďaka rozdielnym vzdialenostiam meničov od poslucháča je zabezpečené sfázovanie zvukových vlnení vychádzajúcich z meničov (tzv. Focus Time™). Ozvučnica je vyrobená z MDF s hrúbkou až 60 mm. Početné vnútorné priečne výstuhy ešte zvyšujú mimoriadnu tuhosť ozvučnice (Gamma Structure™). Vnútro ozvučnice basového reproduktora je vytlmené novými akusticky hustejšími tlmiacimi materiálmi. Predný, extra široký basreflexový otvor má optimalizovaný tvar pre laminárne prúdenie vzduchu z ozvučnice.

Scala Utopia Evo boli zmenené aj tam, kam oko nedovidí. Konkrétne na prepojenie meničov boli použité hrubšie káble s prierezmi 4 mm2 pri výškovom a stredovom meniči, resp. 8 mm2 pri basovom meniči. Nový terminál už umožňuje zapojenie bi-amping. To ešte zvyšuje možnosti používateľa na individuálne doladenie zvukového prejavu. Potlačenie alebo zvýraznenie nízkych kmitočtov je možné dosiahnuť zmenou polohy prepojky na výhybke. Týka sa to kritickej oblasti cca 30 Hz až 100 Hz, kde sa obvykle nachádzajú rezonančné kmitočty miestností. Kabeláž často podceňovanou súčasťou audioreťazca býva kabeláž spájajúca komponenty. Správny audiofil venuje jej výberu dostatočnú pozornosť a obyčajne je predmetom veľkého bádania a testovania. V prípade našej konkrétnej nemecko-francúzskej zostavy boli použité káble amerického výrobcu Wireworld. Reproduktorové Wireworld Repro Gold Eclipse 8 sú vyrobené z čistého striebra podľa patentovanej Určite sa (hlavne na výstavách) stretnete s ešte drahšími (a lepšie hrajúcimi) zostavami. Veď snom každého audiofila je zostava, ktorá by reprodukovala zvuk identický s jeho zdrojom.

Za každý krôčik smerujúci k splneniu tohto sna sa však draho platí. Kvalita reprodukcie v tejto kategórii nerastie priamo úmerne s cenou. Hoci je reálne naplnenie mokrého sna nás audiofilov nemožné, reprodukcii eskadry zloženej z komponentov T+A a reprosústav dá len ťažko niečo vyčítať. Prehrávaný materiál obsahoval väčšinou tracky zaznamenané vo formáte flac, ale i nosiče CD v klasickom formáte 16 bit/44 kHz. Počas niekoľkohodinového testovania sme sa snažili čo najvyčerpávajúcejšie preveriť možnosti zostavy a odhaliť jej slabiny pri reprodukcii rôznych žánrov. Úvodné tóny patrili albumu Rogera Watersa Amused To Dead. Skladby nahraté v tzv. Q-Sounde dokonale preveria sfázovanie jednotlivých pásiem. Priestorové efekty vykreslila zostava úžasne. Dupajúca What God Wants,Part I je rázna a presná. Niekedy sa zvuk javí ako ostrejší.

Ďalšie testovacie tracky ukážu, že zrnitosť je jednoducho v samotnej nahrávke. Talianska Musica Nuda a jej Una note desperata so sykavkami vokálu Petry Magoni je úplne v poriadku, prúdenie vzduchu ústami Ferruccia Spinettiho na pozadí je fantasticky vykreslené. Doslova vidíte jeho našpúlené pery. Z jazzového súdka je aj November 99 od skvelej partičky Manu Katché. Krásna farba a presne ohraničený zvuk jednotlivých nástrojov, vynikajúco vykreslený priestor…To je parketa ako stvorená pre túto trojkombináciu. Previerku elektronickou hudbou obstarali Daft Punk. Neodpustil som si ani dvojicu Yello a ich notoricky známu Oh Yeah. Ani reprodukcia z celkom obyčajného cédečka nebol žiadny „prúšvih“. Pravdepodobne zatiaľ najlepšia reprodukcia tohto songu, akú som počul. Zato Enter Sandman zrejme nie je celkom obľúbená potrava pre vznešené Focal Scala Utopia Evo, ale aj vďaka skvelým komponentom T+A si zostava poradila s Metallicou so cťou. Filmový track Disc Wars s mohutným basovým základom a až symfonickým sprievodom potvrdil muzikálnosť zostavy a mohutnosťou a vznešenosťou prejavu vás úplne prevalcuje. Fantastická Let There Be Light Mikea Oldfielda vás unáša a očistí. Nepotrebujete k tomu ani psychoanalytika (i keď ten by bol v tomto prípade lacnejší). Skladba Boxenkiller v podaní Cyrila Lutzel schwaba a Martina Hessa začína fantasticky naturálnou činelkou a potom pokračuje mimoriadne konkrétnymi údermi bicích a pred očami sa chvejúcich strún basovej gitary. Slávna Toccata a fuga in D Minor v podaní Camerona Carpentera je podľa očakávania fantastická a musí očariť aj človeka, ktorý vážnej hudbe neholduje. A nakoniec Stravinského Firebird a symfonický orchester – to je to najnáročnejšie, čo môžete audiozostave ponúknuť. Úžasná dynamika, muzikálnosť a ucelenosť prednesu je príkladná. Resumé Trojkombinácia T+A MP 3100 HV, MP 3100 HV a Focal Scala Utopia Evo uspokojí aj mimoriadne náročného poslucháča. Nevýhodou takejto kvalitnej reprodukcie je to, že si na ňu príliš rýchlo zvyknete. Po návrate domov sa vám vaša domáca aparatúra javí zrazu ako pokazená. Keď sa po detailnom bádaní ukáže, že je vlastne technicky všetko v poriadku, začnete podozrievať vlastné uši. Napriek tomu vám odporúčam, aby ste navštívili blížiacu sa výstavu a nechali si ten svoj sluch počúvaním tejto zostavy pokaziť. Stojí to totiž za to.